Tekstgrootte

Inloggen
  • Home
  • Onze school
    • Identiteit
    • Hier staan wij voor
    • Circuitonderwijs
    • Schoolgids
    • Schoolplan
    • Bestuur
    • Passend onderwijs
    • Leerlingenraad
  • Praktische informatie
    • Vakantierooster
    • Schooltijden
    • Regels en afspraken
    • Kindcentrum Vosholen
  • Aanmelden
    • Aanmeldprocedure
  • Ouders
    • MR
    • OR
    • Social Schools
    • Ziekmelden
    • Verlof
    • Klachtenregeling
  • Digitale leeromgeving
  • Contact
  • Corona

Circuitonderwijs

Onderwijs
Schoolgids
Aanmelden
Scholen op de kaart

Leerlingen komen onze school binnen met een verschil in ontwikkeling. De leerkrachten proberen in hun onderwijs aansluiting te vinden bij die ontwikkeling. Onze onderbouwleerkrachten, groep 1/ 2, hanteren werkvormen die aansluiten bij de ontwikkeling van de leerling. Denk daarbij aan het werken in hoeken (bijvoorbeeld huishoek, bouwhoek, etc.). Ook in  de overige groepen hebben wij werkvormen ingevoerd die ons in staat stellen zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de verschillen tussen leerlingen.

In groep 3 t/ m 8 wordt er met het circuitmodel, als vorm van zelfstandig werken, gewerkt. In minimaal 5 onderdelen van het circuit zijn verplichte- en/ of keuzeopdrachten opgenomen. Vooraf vindt een korte instructie plaats, zodat iedereen weet wat er van hem/ haar verwacht wordt. Na de instructie werken de leerlingen een bepaalde tijd zelfstandig aan een onderdeel. In groep 3 is dit 15 minuten en vanaf groep 4 minimaal 20 minuten per onderdeel. Tijdens het zelfstandig werken kan de leerkracht leerlingen op maat begeleiden. Na het verstrijken van de tijd wisselen de leerlingen van groep. Na afloop is er een evaluatie. Dit kan na elk onderdeel of na afloop van het circuit. In groep 7 en 8 wordt het werk voornamelijk door de leerlingen zelf gecorrigeerd, de leerkrachten doen wel steekproeven of kijken bewust bepaalde onderdelen uit het circuit na. Bij de opdrachten zijn vervolgopdrachten, verrijking of oefening, passend bij de opdracht. 

Het circuitonderwijs biedt ons tevens de mogelijkheid om zelfstandigheid en samenwerking een plek binnen ons onderwijs te geven. Om een bepaalde mate van zelfstandigheid bij onze leerlingen te ontwikkelen, werken alle betrokkenen vanuit een gezamenlijke betrokkenheid nauw samen. Het circuitonderwijs komt tegemoet aan de vaardigheden die nodig zijn om de zelfstandigheid te bevorderen. Niets is zo moeilijk als samenwerken. Dit betekent dat je met elkaar de aanpak moet afstemmen: dus doel bepalen, hoe pakken we het aan en hoe laten we zien dat het doel bereikt is (doel, proces, product).

Coöperatieve werkvormen

Voor het samenwerken gebruiken we coöperatieve werkvormen en gerichte opdrachten. Coöperatief leren is een onderwijssituatie waarin leerlingen in kleine groepen op een gestructureerde manier samenwerken aan een leertaak met een gezamenlijk doel. De leerlingen die samenwerken zijn niet alleen gericht op het eigen leerproces, maar ook op dat van hun groepsgenoten.

Leerlingen leren met en van elkaar!

 

 

 


Snel naar

Schoolgids

Kind aanmelden

Visie

Schooltijden

Onze school Identiteit Hier staan wij voor Circuitonderwijs Schoolgids Schoolplan Bestuur Passend onderwijs Leerlingenraad
Praktische informatie Vakantierooster Schooltijden Regels en afspraken Kindcentrum Vosholen
Aanmelden Aanmeldprocedure
Ouders MR OR Social Schools Ziekmelden Verlof Klachtenregeling
Digitale leeromgeving
Contact
Corona
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools